var ska jag starta???

Höstregn, julregn, nyårsregn och nu vårregn.....
Oj, så neggo jag blev nu då. Men jag tror att det ni i norra Europa fått som snö har vi fått som underbart regn.

Detta år bor vi dock i en mer välisolerad lägenhet utan varken vattenläckage eller risk för förfrysning vid avklädning!
Vi hyr en 3-sovrummare, eller i Sverige säger man en 4-rummare. Här räknar man bara sovrummen som rum och sedan är det liksom taget för givet att det finns en salong (vardagsrum) förutom kök och toalett då alltså.
Vi bor i ett bra område, även om det av namnet att döma inte borde vara sa, det heter nämligen "Mala cara" vilket fritt översatt betyder att någon ser blek och sjuk ut. Cara vetyder ansikte och mala typ sjuk, dålig eller elak.

Vi har badkar, extrasängar och två sovbara soffor om någon vill komma på besök. Snart är värmen här och vi har NÄRA till stranden...

Vi har skaffat oss små underbara hamstrar till husdjur vilka också ger oss värme och glädje. Vi köpte 2 stycken den 27 oktober, och nu för någon dag sedan var de 10! ooops! Just idag har vi sålt 5 av dem till kompisar på Elvias skola. Är det någon som är intresserad finns det fortfarande några kvar.

Jul, nyår och kungarna gick bra. Både tomten och de tre vise männen kom till oss med paket. Tomten hade dock sänt sin spanske kusin och kungarna såg vi inte för de kommer ju alltid under natten och lämnar av sina paket.
Men det var väldigt intressant att bli lite insatt i de spanska traditionerna och firandet.

Lucia firade vi dock svenskt på IKEA och ingen mindre än, taaadaaam, JAG var lucia!

Det var mysigt, vi fick "svenskaktig" mat och träffa massor andra svenskar. Sen köptes det hem ett lager av DAJM och KALLES KAVIAR, rödkål, knäckebröd, pepparkakor, glögg och allehanda andra godsaker som man bara inte kan leva utan!
Lille julafton gick också i svenskt tecken. Vi blev hembjudna till Karin, (http://hundmamma.blogg.se), för att inta svenskt julbord, som hon, jag och Elvia fixat till samt fira hennes födelsedag. Det var en underbar kväll och vi stannade kvar läänge. Våra spanjorer var eventuellt inte riktigt lika barnsligt förtjusta i den ursmarriga, ursvenska, urhemlagade, urjuliga maten....men men, jag älskade den!

Sen blev det julafton och då kom som sagt tomtens spanska kusin med en stor säck med presenter till Elvia.

Tack snälla tomten! Tack för alla fina presenter du sänt från Sverige.

Nyår firade vi med nyfunna vänner. Elvia stormtrivdes med alla barnen. De var alla vakna till 12-slaget då de tolv druvorna intages i takt med klockslagen. Jag kan bara säga att det är stressigt att hinna med att sväla 12 druvor på den lilla korta tid det tar för klockan att slå tolv gånger. Ja, och tugga kan man bara glömma, det är bara svälja undan som gäller!!!

Nu lägger jag ut detta och berättar mer sen. Har lite dålig internetuppkoppling och är sååå rädd att det ska brytas mitt i.

Kram så länge.
/U






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0